نتایج جستجو برای عبارت :

فقاهت و اجتهاد چیست

خیبر آنلاین: آنچه حضرت امام (ره) را به فقه جواهری معتقد می‌کرد توجه به این بود که اکمالِ دین و محصولِ نهاییِ اجتهاد و فقاهت ، تنها بر بستر یک دولت و حاکمیت دینی تحقق می یابد. محصول اجتهاد و فقاهت ، حاصل خرد ورزیِ حکیمانه و منطقی و اصولی در منابع اصیل وحی و سنت است. همه شئونات تمدن‌ساز و سعادت بخش بشر از حدود و دیات و قصاص تا تربیت و آموزش و فرهنگ ؛ از اقتصاد و معیشت و بازار تا خانواده و امنیت و اجتماع ؛ از جزئی‌ترین مسائل فردی تا کلان ترین موضوع
فقاهت عقلانیت کافی در فهم دین است. چنانچه فقیه ترین شخص خود حضرت رسول اکرم است.
بنابراین فقیه کسی است که ابعاد مختلف دستورات دینی را بهتر از دیگران متوجه می شود. 
اجتهاد مصطلح امروزی در بین عموم حوزه چیزی جز دانش ادبیات و کلام و اصول فقه نیست. درحالیکه فهم عمیق دین عقلانیتی رشد یافته با علمی بیش از اینها می خواهد. عقل با دو چیز رشد می کند: علم و عمل. فقیه کسی است که علم و عملش بیش از دیگران است. هر کدام لنگ باشد عقل در فهم دین لنگ خواهد بود!
آنچه د
متولد 1337 شاز علمای حوزه علمیه لبناناز آثار ایشان:منهجیه و مراحل الاستنباط (الگوریتم اجمالی اجتهاد)دروس فی منهجیه الاستنباط (الگوریتم تفصیلی اجتهاد)دراسات فی اصول الاستناطو ...سایت ایشاندروس ایشان در مدرسه فقاهتصفحه ایشان در ویکی پدیای عربی
✅ فقه رسانه بدون روش شناسی اجتهاد شکل نمی گیرد
استاد مبلغی:▫️هیچ فقه مضافی بدون روش شناسی اجتهاد شکل نمی گیرد▫️عدم روش شناسی و اتکا به ارتکازات ذهنی، مقرون به خطاست▫️اگر روش شناسی اجتهاد نباشد، فقه ما با این دنیای متحول نمی تواند دست و پنجه نرم کند▫️باید بر اساس دستگاه های روشمند فقهی جلو برویم▫️شیخ انصاری روش پیچیده ای دارد، پیچیده تر از او، صاحب جواهر است که اتخاذ روش از او سخت است.
(دومین جلسه روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای بر
الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار را از اینجا دریافت کنیداین الگوریتم یک الگوریتم «هنجاری» (تجویزی) نیست و روشی را برای اجتهاد پیشنهاد نمی دهد، بلکه یک الگوریتم #توصیفی است؛ بدین معنا که در آن به توصیف روش اجتهاد آیت الله شب زنده دار پرداخته شده است.این الگوریتم، توسط موسسه استاد واسطی تدوین شده است.
الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار را از اینجا دریافت کنیداین الگوریتم یک الگوریتم «هنجاری» (تجویزی) نیست و روشی را برای اجتهاد پیشنهاد نمی دهد، بلکه یک الگوریتم #توصیفی است؛ بدین معنا که در آن به توصیف روش اجتهاد آیت الله شب زنده دار پرداخته شده است.این الگوریتم، توسط حجت الاسلام خندق آبادی تدوین شده است.
اسلام مکتبى جامع و منطبق با سرشت آدمى است که در همه عصرها قدرت پاسخ
گویى به نیازهاى انسان را دارد. آموزه‌هاى اسلامى در 3 بُعد عقاید، اخلاق و
احکام خلاصه مى‌شود. این تعالیم هر کدام در حوزه خود نیازهاى انسان را
تأمین و هدایت او را تضمین مى‌کنند. فقه و احکام آن در مقام عمل متکفّل
شناخت راه صحیح از سقیم و تبیین کننده عمل خوب از بد، بر اساس مصالح و
مفاسد است.
هر انسانى به حکم عبودیت و بندگى، در برابر احکام الهى مسئولیت دارد
و باید رفتار خود را د
اجتهاد بالفعل و بالقوه
اجتهاد بالقوّه آن است که مجتهد،
ملکه و توانایی استنباط احکام شرعی را دارد، اما در عمل، استنباط نکرده و
یا موارد استنباط او اندک است. اجتهاد بالفعل آن است که مجتهد علاوه بر
قدرت بر استنباط، در عمل نیز احکام بسیاری را استنباط کرده است.
منبع:وب سایت ویکی شیعهhttp://fa.wikishia.net
عصمت امامان علیهم السلام تبعیت از سنت آنان را واجب مى‌کند و بر
اساس این اعتقاد، فقه شیعه پویا و غنى است. در این عصر، چنان‌که در برخى از
روایات نیز آمده، شیعیان با تشویق امامان علیهم السلام به اجتهاد صحیح روى
آوردند و امامان معصوم علیهم السلام براى حفظ مواریث فقهى و کلامى، ضمن تأکید بر
اجتهاد پیروان خود را از خلط آراى شخصى با احادیث باز‌داشتند و بر حفظ،
کتابت و نقل صحیح آن ترغیب کرده، همزمان، اجتهادات فقیهان اهل‌سنت را که بر اساس قیاس و
 
شیخِ شهدای فاطمیون آرزوی اجتهاد داشت/ یک جرعه دیدار آرزوی محال شد خواهر شهید حجت الاسلام محمد رضایی می گوید: فکر نمی کردیم جدایی از برادرم 10 سال طول بکشد و همیشگی شود. حسرت بزرگمان این است که در لباس روحانیت ندیدیمش. دیدار آخر ما با برادر در معراج شهدا و با پیکرش بود. 
 
«ده سال از ما دور بودی. زمان کمی نیست ده سال؛
 
ادامه مطلب
در حدیثى، امام‌زمان علیه السلام مرجع دستیابى اهل دین به احکام، در
عصر غیبت را فقیهان مى‌داند. با توجه به این بیان، رهبرى فکرى و مرجعیت
دینى در عصر غیبت از امامان معصوم علیهم السلام به فقیهان جامع شرایط سپرده
شده است.
در عصر غیبت، اجتهاد فراز و نشیب‌ها و تطوراتى را پشت سر گذاشته است:

الف. مرحله جمع‌آورى و تنظیم احادیث و تألیف کتاب‌هاى فقهى به‌
صورت روایى با حذف سند؛ کتاب‌هایى نظیر مقنع صدوق و مقنعه مفید و نهایه شیخ
به همین شکل تألیف شد.
در حدیثى، امام‌زمان علیه السلام مرجع دستیابى اهل دین به احکام، در
عصر غیبت را فقیهان مى‌داند. با توجه به این بیان، رهبرى فکرى و مرجعیت
دینى در عصر غیبت از امامان معصوم علیهم السلام به فقیهان جامع شرایط سپرده
شده است.
در عصر غیبت، اجتهاد فراز و نشیب‌ها و تطوراتى را پشت سر گذاشته است:

الف. مرحله جمع‌آورى و تنظیم احادیث و تألیف کتاب‌هاى فقهى به‌
صورت روایى با حذف سند؛ کتاب‌هایى نظیر مقنع صدوق و مقنعه مفید و نهایه شیخ
به همین شکل تألیف شد.
اجتهاد عام و خاص:
 اجتهاد به‌ معنای خاص، تنها در میان
فقیهان اهل‌سنت مطرح است. این اصطلاح مرادف با رأی و عبارت از نوعی تشریع و
جعل قانون از سوی فقیه در موارد فقدان نص و مصداق روشن آن قیاس استبلکه شافعی آن را مرادف قیاس می‌داند. در این گونه از اجتهاد، وقتی در کتاب و سنت، برای استنباط شرعی، نص وجود ندارد، مجتهد به اجتهاد و برداشت شخصی و ذهنی خویش رجوع می‌کند. در واقع این نوع اجتهاد نوعی عملیات فکری و ذهنی است که در آن رای و نظر شخصی مجتهد مبدل
اجازه اجتهاد

در سده‌های اخیر این امر تداول داشته است که به هنگام رسیدن طالب فقه
به مقام شایسته‌ای از علم، از سوی استاد یا استادان وی، تصدیقی غالباً به
صورت کتبی و احیاناً به طور شفاهی صادر می‌گردد که وصول او را به درجه
اجتهاد گواهی می‌دهد. این تصدیق را اصطلاحاً «اجازه اجتهاد» می‌نامند. اما
این اجازه ورای جنبه تشریفی و بازتاب اجتماعی، از دیدگاه علمی ارزش فراوانی
در بر ندارد، مگر از باب قول خبره یا به‌احتمال ضعیف از باب شهادت.
منبع:وب س
 
کاربران گرامی ،این فایل حاوی مطالعه پاورپوینت فقه تطبیقی - قصاص در 40 اسلاید قابل ویرایش می باشد که پس از پرداخت آنلاین ،میتوانید این محصول را دریافت و دانلود نمایید.
جهت آشنایی شما عزیزان با محتوای پاورپوینت فقه تطبیقی - قصاص ، بخشی از متن چند تا اسلاید را قرار می دهیم .
بررسی مفاهیم
اجتهاد
شیوه اجتهاد
مذاهب اسلامی
اجتهاد
اجتهاد[ازریشه جهد] ازباب افتعال(به مفهوم مطاوعه و پذیرش) به معنای« بذل مجهود است برای پیدا کردن مقصود از راه استدلال –
در این حلقه نخست الگوریتم ها و مدل های ارائه شده برای فرایند اجتهاد و استنباط دینی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و از جمع بندی مباحث، الگوریتمی طراحی می شود
در ادامه، با الگوریتم طراحی شده، چندین مسئله فقهی زیر نظر استاد بررسی می شودهمچنین تطبیق این الگوریتم با درس های خارج موجود حوزه، از دیگر برنامه های حلقه است.
واژه «اجتهاد» در لغت به معنی نهایت تلاش و کوشش در انجام هر کاری است. بیشترین استعمال این کلمه در علم فقه و اصول می باشد. «اجتهاد» در اصطلاح فقها و اصولیین به معنای «تمام توان خود را در راه بدست آوردن حکم شرعى مبذول داشتن» است.

سید ابوالحسن اصفهانی در معنی اجتهاد می گوید : اجتهاد به کاربردن
تلاش و کوشش خویش در راه به دست آوردن احکام شرعی از راه ها و منابعی که
نزد فقیهان اسلام، معمول و متعارف است.
و شهید مطهری (ره) در این باره می گوید: اجتهاد به م
راه‌های اثبات
اجتهاد شخص مجتهد از سه راه بر دیگران ثابت می‌شود:

خود مقلّد به اجتهاد فقیه یقین یابد.
شهرت اجتهاد فقیه به حدی باشد که باعث یقین شود.
گواهی دو تن عادل آگاه و متخصص؛ به این شرط که دو عادل آگاه دیگر، برخلاف آن گواهی ندهند.
منبع:وب سایت ویکی شیعهhttp://fa.wikishia.net
✅استاد ملک زاده: روش شناسی بر زمین مانده استیکی دو دهه است که بحث روش شناسی بر سر زبان‌ها افتاده است و می‌گویند جای روش‌شناسی در حوزه  خالی است و خوب است کسی وارد شود، اما در عمل این مسئله بر زمین مانده است.دو تعریف در مورد اجتهاد داریم که برخی آن را از مقوله ملکه و برخی از مقوله فعل دانسته‌اند؛ از منظر اول، اجتهاد امری درونی و ذهنی و ملکه است ولو این که فرد به کار هم نبرده باشد، ولی از منظر دوم، آن را تحصیل احکام شرعی فرعی از ادله با نهایت ت
اجتهاد در روایات

همچنین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت است که فرمود: «چون والى
اجتهاد کند و به حق اصابت کند، دو اجر دارد و اگر خطا کند یک اجر دارد».
امام رضا علیه السلام به اصحاب خود فرمود: بر ما است که اصول را به شما القاء کنیم و بر شما است که شاخه ها را از آن منشعب سازید.
منبع:وب سایت دانشنامه اسلامیhttp://wiki.ahlolbait.ir
مقصود از عصر‌ تشریع، زمان حیات پیغمبر صلى الله علیه و آله و هنگام
دریافت وحى است. در این عصر، احکام الهى به‌ وسیله قرآن و سنت بیان شده
است.
آیه‌ 122 سوره توبه/9 «لِیَتفقَّهوا فِى الدّینِ ولِیُنذِروا قَومَهُم» بر جواز و وجود اجتهاد در این عصر دلالت دارد؛ هر چند برخى با استدلال به امکان تحصیل یقین به احکام از طریق وحى، اجتهاد در این عصر را جایز نمى‌دانند.
منبع:وب سایت دانشنامه اسلامیhttp://wiki.ahlolbait.ir
ستاد مبلغی، از اساتید درس خارج حوزه:استنباط روش می خواهد. نخستین مرحله استنباط چیست؟ مراجعه به اجماع یا قرآن یا سنت؟ به قواعد اصولى زیاد مراجعه بشود یا کم؟ رجوع به قواعد فقهى و رجال در چه جایگاهى صورت گیرد؟ چگونه از روایت بهره برده شود؟ دنبال لغت باید رفت یا روایات دیگر ضمیمه گردد؟ چگونه از قرآن و سنت کنار هم استفاده شود؟ همه روش است.هیچگاه کسى به طور دقیق نگفته وقتى که وارد عرصه استنباط شدیم، اول به اجماع تمسک بجوییم، یا به قرآن یا به سنت؟ ا
این هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و... را بگوییم، هزار بار این‌ها را گفتیم باز برای هزار و یکمین بار هم این‌ها را می‌گوییم. من شنیده‌ام در قم می‌خواهند 700- 800 تا رساله بدهند. به قول مطهری(ره) می‌گوید اجتهاد، تکرار حرف‌های مکرر نیست، جواب مسائل حل شده نیست، اجتهاد، یعنی جواب مسائل حل نشده. خب مسائل حل نشده را جواب بدهید. مسائل حل شده را که همه بلد هستند جواب بدهند!
 
 
بعد از چهل سال، درس خارج‌هایی که به جای این که حکومت دینی و جامعه و تمد
رشته های دانشگاهی این رشته:‌فارغ التحصیلان با توجه به علاقه و توانایی خود میتوانند بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی تمامی رشته های علوم انسانی را انتخاب نمایند. مانند الهیات و معارف اسلامی و تمامی گرایش های آن -  مدیریت و گرایش های آن مثل (مدیریت صنعتی –  دولتی و بازرگانی) حقوق و علوم قضایی با گرایش های آن – علوم اقتصادی با گرایش های آن مثل امور بانکی – حسابداری بیمه اکو   امور گمرکی کالا (سیستم تامین و توزیع کالا) علوم تربیتی
✅استاد علیدوست، از اساتید درس خارج حوزه:هیچ فقیهی نیست که اگر بخواهد به صورت دقیق فقاهت کند، از روش شناسی مستغنی باشد.کم فقیهانی نداریم که در روش شناسی روش ثابتی ندارند و در برخی مواقع روش اخباریون را دنبال می کنند و در برخی مواقع خود را اصولی نشان می دهد، در جایی تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در جای دیگر از تاریخ سراغی نگیرد!بزرگانی را می بینیم که وقتی بحث روش شناسی می شود، اشکالاتی به طرف مقابل می گیرند که ناشی از نداشتن روش شناسی است.
#اصول_فقه، از «عناصر مشترک» موجود در فرایند استنباط  بحث می کند (العلم بالعناصر المشترکة فی عملیة استنباط الحکم الشرعی، شهید صدر)  اما به خود فرایند استنباط  و چگونگی آن نمی پردازد.علم فقه نیز، به «اجرایی کردن فرایند استنباط » برای رسیدن به حکم شرعی می پردازد.اما #روش_شناسی_اجتهاد، از خود «فرایند استنباط» بحث می کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
واحد پژوهش مدرسه حضرت ابالفضل علیه السلام در نظر دارد طرحی نو در اندازد!
   اصول فقه کاربردی را بعنوان یک طرح کارآمد و تاثیرگذار در راستای اجتهاد آسان فراروی طلاب و اساتید عزیز قرار خواهد داد انشاء الله
اصول فقه این علم کاربردی و کارگشا دارای قواعد و اصول منضبط است که حدود صد اصل و قاعده است در این پروژه واحد پژوهش مدرسه قواعد کاربردی اصول فقه را در قالب کلیپ تصویری به جامعه هدف عرضه می نماید.  
اصول فقه منطق فقاهت را
ولایت اهل بیت علیهم السلام و برائت از دشمنان ایشان شرط اصلی شناخت خداست
ثقة الاسلام کلینی قدس الله روحه الشریف روایت کرده است:
۱- الحسین بن محمد، عن معلى بن محمد، عن الحسن بن علی الوشاء قال: حدثنا محمد ابن الفضیل، عن أبی حمزة قال: قال لی أبو جعفر علیه السلام: إنما یعبد الله من یعرف الله، فأما من لا یعرف الله فإنما یعبده هكذا ضلالا قلت: جعلت فداك فما معرفة الله؟ قال: تصدیق الله عز وجل وتصدیق رسوله صلى الله علیه وآله وموالاة علی علیه السلام والا
✅کتاب های مرتبط :پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فرمکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فرمکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صرافمکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق دامادمکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
بسم الله
چرا دیگر
حرف مراجع مثل میرزای شیرازی برش ندارد؟ چرا با وجود این همه سر و صدا و اظهار
نظرهای سیاسی دیگر حرفشان خریدار ندارد؟ چرا با وجود بیش از 150 مورد اعتراض به ربوی
بودن سیستم بانکی گوش کسی بدهکار نیست؟ چرا با وجود تحریم های از طرف مراجع و
متوسل به زورشدن‌های فقهی کاری را پیش نمی برد؟ آیا فقه بازیچه شده؟ آیا
اظهارنظرهای سیاسی مایه کسر شأن فقاهت است؟
ادامه مطلب
پیعمبر فرمود خدا به بندگانش چیزی بهتر از عقل نبخشیده است زیراخوابیدن عاقل از شب بیداری جاهل بهتره در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل بسوی حچ وجهاد بهتر است وخدا پیعمبر و رسول راجز برای تکمیل عقل مبعوث نسازد  تا عقلش را کامل نکند مبعوث نسازد و عقل اوبرتر از عقول تمام امتش باشد و انچه پیعمبر در خاطر دارد از اجتهاد و مجتهدین بالاتر است و تابنده ای واجباترا بعقل خود در نیاد انها را انجام نداده است همه عابدان در فصیلت عبادتشان بپای عاقل نرسند عقلا
مسئله لزوم اجتهاد و تقلید را قرآن نیز مورد تاکید قرار داده است . در آیه 122 سوره توبه آمده است :
وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْ لَا
نَفَرَ مِن کلُ‌ِّ فِرْقَةٍ مِّنهُْمْ طَائفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فىِ
الدِّینِ وَ لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهِْمْ
لَعَلَّهُمْ یحَْذَرُون‌
و معناى آیه این است که: براى مؤمنین سایر شهرستانهاى غیر مدینه
جایز نیست که همگى به جهاد بروند، چرا از هر شهرى یک عده بسوى
سید محمدحسین حسینی طهرانی از علما و عرفای معاصر، فرزند سید محمدصادق طهرانی، در ۱۲ مرداد ۱۳۰۵ (۲۴ محرم ۱۳۴۵) در تهران متولد شد. پس از تحصیلات ابتدائی، دوره آموزش مکانیک و ماشین‌سازی را گذراند. سپس به تحصیلات علوم دینی حوزوی روی آورد. در سال ۱۳۴۶ قمری، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مقیم شد
اقامت در قم
 
وی از سال‌های اول
حضور در قم، به جمع شاگردان محمدحسین طباطبایی پیوست و در سطوح مختلف علمی و عملی در طی مدت ۷ سال از استادان آنجا، بهره برد و در همی
 
 فتوای الازهر در مورد حجاب
حجاب بنا بر نص قرآن کریم و روایاتی که از نظر ثبوت و دلالت، قطعیت دارند واجب است بدون اینکه نیاز به اجتهاد در این زمینه باشد.
● پوشش اسلامی زن پیش از آنکه دستور دین باشد امری متناسب با فطرت است و اسلام به دنبال حفظ فطرت و ویژگی های زنانه و جایگاه زنان در قلب مردان است.
● پایبندی زن به حجاب به او کمک خواهد کرد با عقل و خرد و اندیشه خود در جامعه حضور یافته و پیشرفت جامعه کمک کند نه با بدن و شهوت خود.شایسته است که زن هنگا
استاد مبلغی، از اساتید درس خارج حوزه:استنباط روش می خواهد. نخستین مرحله استنباط چیست؟ مراجعه به اجماع یا قرآن یا سنت؟ به قواعد اصولى زیاد مراجعه بشود یا کم؟ رجوع به قواعد فقهى و رجال در چه جایگاهى صورت گیرد؟ چگونه از روایت بهره برده شود؟ دنبال لغت باید رفت یا روایات دیگر ضمیمه گردد؟ چگونه از قرآن و سنت کنار هم استفاده شود؟ همه روش است.هیچگاه کسى به طور دقیق نگفته وقتى که وارد عرصه استنباط شدیم، اول به اجماع تمسک بجوییم، یا به قرآن یا به سنت؟
♨️ #مجموعه_صوتی: چگونه درس بخوانیم؟ استاد علی فرحانی✅ عناوین صوت های این مجموعه01- چگونه اصول بخوانیم؟02- نگاهی به برخی مطالبات رهبری پیرامون تحول در حوزه03- نکاتی درباره خواندن کتاب لمعه04- شروع از مطلب «ما» در هر علم05- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه06- اهمیت علم اصول و بلاغت در پاسخ به شبهات غربی07- اجتهاد مهمترین وظیفه08- آینده و مسیر طلبگی09- تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها10- آموزشی نبودن کتاب رسائل و مکاسب11- تربیت علمی(روش مباحثه، مطالعه و تقریر نویس
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-جناب اقای
دکتر کلهر از  کانال کلمه متعلق به وهابیت-
بیان میکند جناب ایت الله ریسی  رحمت الله
علیه  چون شاگرد درس حضرت معظم رهبری بوده
اند- بهاین مقامات میرسند واحتمال زیاددارند که جانشین رهبری شوند- امام
الخمنینی  معمار انقلاب رحمت الله علیه در
درس وتعین شاگرد بسیار سخت گیر بودند من مدت کوتاهی درحوزه بودم بخوبی درک کردم که
اساتید محترم  حوزه در رای نظر طلاب بسیار
سخت گیر هستند حتی افرادکه دردرس اجتها
امام خامنه ای مدظله العالی:
امیرالمؤمنین فرمودند:
 اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛
شما نمی‌توانید مثل من ‌رفتار کنید اما می‌توانید به من کمک کنید؛
با ورع و پرهیز از گناه
با اجتهاد و کوشش خودتان
آنچه مهم است جهت امیرالمؤمنین است
دریافت فیلمحجم: 2 مگابایت    مدت: 2 دقیقه
✅ شما ولایت فقیه را
امری نوپدید دانسته و می‌فرمایید:

«تعبیر ولایت فقیه
تعبیری جدید و مرتبط با سده‌های اخیر  است»

✅ اولاً:  فهم شما از فقه و فقاهت اشتباه است، چرا که گمان نموده‌اید لازمه‌ی حجیت
امری در فقه این است که از ابتدای تاریخ فقاهت، آن مطلب در کتب فقها وجود داشته
باشد؛ 
و شاید توجه ندارید که لازمه این تصور سدّ باب اجتهاد و فقاهت است؛

فقها از ۴ منبع: "کتاب، سنت، عقل و اجماع" با توجه به قواعد مشخص و مسائل پش‌آمد، احکام دین را
استنبا
 أَخْبَرَنِی الْحُسَیْنُ بْنُ أَبِی الْحُسَیْنِ الْوَرَّاقُ، نا أَبُو الطَّیِّبِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ التَّیْمُلِیُّ الْکُوفِیُّ، نا عَلِیُّ بْنُ الْعَبَّاسِ الْمَقَانِعِیُّ، نا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ الزُّهْرِیُّ، نا حَسَنُ بْنُ حُسَیْنٍ، عَنْ سُفْیَانَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ یَعْفُورَ بْنِ أَبِی یَعْفُورَ[1]، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، قَالَ:  عَلَیْکُمْ بِالْوَرَعِ وَالاجْتِهَادِ، وَصِدْقِ الْحَدِیثِ، وَأَدَ
بسم الله الرحمن الرحیم
نکاتی راجع به درس خارج
در انتخاب استاد باید به شرایط ذیل توجه شود:
1.       استاد منظم باشد. لذا در سال اول و حتی الامکان در کل دوره درس خارج از شرکت در درس اساتیدی که تعطیلی مکرر دارند  ، پرهیز شود.
2.       در کنار استادی که طلبه از آن درس می گیرد یک استاد راهنما وجود داشته باشد تا از نکاتی که طلبه سرکلاس خوب متوجه نشده یا تتمیم آن را نمیداند(و دیگر راهنمایی ها) بهره مند گردد.
3.       استاد بیان رسا داشته باشد . لذا شرکت د
انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. کلهم اجمعین کمتر از انگشتان دو دست، تعدادی صندلی خبرگان به دلیل فوت بعضی اعضا خالی شده است که در اتفاقی عجیب، سیصد و یک نفر برای پر کردن این کرسی ها داوطلب شده اند.
این موضوع را هم می شود از دریچه ای مثبت نگریست و هم از زاویه ای منفی.
بعد مثبت قضیه این است که میزان قابل توجهی از دانش آموختگان حوزه در خود توانایی علمی و سیاسی لازم را برای احراز کرسی عضویت خبرگ
با دقت بخوانید: روحانیت متعهد همیشه کنار مردم هستند
«و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است. بیش از دو هزار و پانصد نفر از طلاب علوم دینیه در سراسر ایران در جنگ تحمیلی شهید شده‌اند و این رقم نشان می‌دهد که
چندی پیش دلنوشته دختر یک طلبه که در کانال فقاهت منتشر شده است موجب ناراحاتی و تعجب دوستاران روحانیت گردید.
اخیرا سایت فقاهت و دوستان فعال در آن موضوع عدم ضرورت لباس روحانیت را با شگرد های مختلف طرح کرده اند.
 یکی از این روش ها استفاده از احساسات خانواده های طلاب خصوصا فرزندان طلبه برای دردسر ساز بودن این لباس - که به تعبیر مقام معظم رهبری قلعه ای است که هنوز دشمن آن را نتوانسته فتح کند- است.
در پاسخ به این دلنوشته  عرض می کنیم:
۱. اتفاق ناخوشای
بسم الله

انسان
بالفطرة دنبال سبکی از زندگی است. و هر سبکی از زندگی مکتبی را تاسیس می کند. پوچ
گرایی یا نهیلیسم یک مکتب یا دین است. آزادی پرستی یا لیبرالیسم یک مکتب یا دین
است و...
چه بخواهیم
چه نخواهیم بالاخره تسلیم
ادامه مطلب
دوام اسلام و قوام حوزه های علمیه منوط به تقویت دو مؤلفه علم و تقواست. اسلام مکتب علم است و از دیر باز، کرسی های علمی مکتب اسلام، برتری این را در همه ابعاد نسبت به سایر ادیان به اثبات رسانده است.
از سوی دیگر، وجود علمای مهذّب، جلوه ای از یک الگوی رفتاری مناسب را به عموم طبقات جامعه ارائه داده و جاذبه ای شیرین و معنوی را برای تشنگان معارف حق به وجود آورده است. این دو مؤلفه را باید شاخصه اصلی دین اسلام و علما و مروّجان آیین شریعت دانست. انقلاب اسلا
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ یس: ١٢
مسائل ما که بیشتر در نظرها بدان خواهیم پرداخت اینجا این است که چطور به اجتهاد در فقه با استفاده از حکمت متعالیه ی نظریه های حمیدی مجیدی فقهی برسیم. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
بسم اللله الرحمن الرحیم 
از آنجا که یکی از علوم مهم و تاثیرگذار در فهم متون دینی و کشف معارف اسلام ناب، علم لغت شناسی است ،
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت ابالفضل علیه السلام  در نظر  دارد سلسله کارگاههای لغت شناسی را در قالبی جذاب و با رویکرد پژوهشی با عنوان کارگاه مکالمه عربی تقدیم حضور طلاب عزیز مدرسه نماید.
بدون شک یکی از دانشهای لازم برای اجتهاد و تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی و معارف دین دانش لغت شناسی است. 
در این کارگاه طلاب مشتاق زبان
به هر حال، از قرآن و کلام معصومین (علیهم‌السّلام) استفاده می‌شود که دین، پدیده‌ای فراگیر است که همه ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و بالاخره دنیا و آخرت انسان را در بر می‌گیرد. شریعت عبارت است از مجموعه‌ای از احکام ثابت و متغیر که بر اصول اعتقادی تردیدناپذیر و یقینی مبتنی است. آن اصول اعتقادی زیر بنای اخلاق و احکام دین را تشکیل می‌دهد. دستیابی بدان اصول هم از راه عقل نظری و علم حصولی ممکن است و هم از راهشهود و علم
روحانیت مردمی باشد
روحانیت بی درد و بی مسئولیت یا روحانیت مبارز و انقلابی؟
یادداشت دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به مناسبت سالروز «منشور روحانیت» حضرت امام خمینی(ره)
در سی امین سالروز انتشار پیام حضرت امام خمینی (ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور، آنچه بر خود لازم دانستم نگارش عریضه ای بود هرچند مختصر، تا انشاالله تکلیف شرعی خویش را ادا شده بدانم.
احتمالاً تمام بزرگواران و طلاب محترم در غنای مباحث و آرای مرجع مجاهدی همچون سید روح الله موسوی
بسم اللله الرحمن الرحیم 
از آنجا که یکی از علوم مهم و تاثیرگذار در فهم متون دینی و کشف معارف اسلام ناب، علم لغت شناسی است ،
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت ابالفضل علیه السلام  در نظر  دارد سلسله کارگاههای لغت شناسی را با هدف احیاء علم لغت در حوزه و رونق بخشی به پژوهشهای لغوی در قرآن در قالبی جذاب و با رویکرد پژوهشی با عنوان کارگاه مکالمه عربی تقدیم حضور طلاب عزیز مدرسه نماید.
بدون شک یکی از دانشهای لازم برای اجتهاد و تحقیق و پژوهش در علوم اسل
پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
از حجت السلام قرائتی
 چگونه قبولی تمام کارها، مشروط به قبولی یک عمل همچون نماز می‏شود؟
✅پاسخ : پلیس راهی را در نظر بگیرید که از راننده‏ای گواهینامه رانندگی مطالبه می‏کند.
 اگر راننده، گواهینامه پزشکی، گذرنامه سیاسی، پروانه ساختمان، کارت بازرگانی و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگری به او نشان دهد، پلیس از او نمی ‏پذیرد و تنها اگر گواهینامه رانندگی داشت اجازه عبور می‏دهد وگرنه مانع او می‏شود.
 در قیامت نیز شرط ر
حجت الاسلام محسن قرائتی:
امروز ما به تألیف ۱۳۰ عنوان تفسیر قرآن کریم در عرصه‌های مختلف دانشگاهی مانند حقوق، امور نظامی، روانشناسی نیاز داریم تا بتوانیم در این عرصه‌ها به نیاز جامعه پاسخ دهیم. 
۴۲ رادیو در زمان دفاع مقدس به امام توهین و از صدام تمجید می‌کردند؛ آیا امروز در جهان امام آبرو دارد یا صدام؟
این روزها شاهد رگبار شبهه‌ها هستیم
عمر شما مبلغان موضوع است پس حق ندارید برای سپری کردن آن از دیگران تقلید کنید و باید بیشتر از دروس حوزه ر
شخصی
وارد مسجد پیامبر صلّی اللّه علیه و آله شد وگفت : یا رسول اللّه ! به من
قرآن بیاموز ! حضرت او را به یکی از یارانش سپرد ، او دست این تازه وارد
را گرفت و به کناری برد و برای تعلیم او سوره زلزال را تلاوت کرد ، همین
که رسید به آیه فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرّهٍ خَیراً یَرَه و مَن یَعمَل
مِثقالَ ذَرّهٍ شَرّاً یَرَه (70) هر که به مقدار ذرّه ای خیر یا شرّی
انجام دهد آن را خواهد دید . آن عرب کمی فکر کرد و به معلّم خود گفت : آیا
این جمله وحی است ؟ معلّم گف
مولانا شیخ محمد فقیه اناری،فقیه و مجتهد و از شاگردان شیخ بهایی بوده و نزد او علوم دینی،حدیث،هندسه،منطق،ریاضی،طب و علوم غریبه را فرا گرفته بود و ازشیخ بهایی اجازه روایت حدیث و اجتهاد و صدور فتوا داشت.
شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش های فلسفه،منطق،هیعت و ریاضیات تبحر داشت.در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث،ریاضی،اخلاق،نجوم،عرفان،فقه،مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.یونسکو به پاس خدمات وی به علم ستار
مولانا شیخ محمد فقیه اناری،فقیه و مجتهد و از شاگردان شیخ بهایی بوده و نزد او علوم دینی،حدیث،هندسه،منطق،ریاضی،طب و علوم غریبه را فرا گرفته بود و ازشیخ بهایی اجازه روایت حدیث و اجتهاد و صدور فتوا داشت.
شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش های فلسفه،منطق،هیعت و ریاضیات تبحر داشت.در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث،ریاضی،اخلاق،نجوم،عرفان،فقه،مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.یونسکو به پاس خدمات وی به علم ستار
باید سعی کنیم مجلس خبرگانی قوی داشته باشیم الان دارن آزمون اجتهاد گرفتن از متقاضی ها گرفتن انگار میخان آش کشک درست کنن آش کشک چیه دیگه خدا؟! خلاصه هرچی مثکه قراره رهبر آینده مون انتخاب بشه ها خدایی نکرده...نباید سوالات آزمون در احکام و فقه و کلاس گذاشتن در امور اختلافی باشه بین آخوندان بلکه آزمون چیز خوبیه قبلا گفتم بگیرید و راه خوبی هست ولی مجتهد اونیه که همه چیز میدونه و عارفه یعنی در سوالات آزمون که من نمیدونم کی طرح کرده خدا خیرش نده و چی
بیهقی از امام شافعی روایت کرده که:
(الله تبارک و تعالی یاران رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را در قرآن، تورات و انجیل مورد ستایش قرار داده و فضیلت آنها را بر دیگران بر زبان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بیان کرد، پس الله به آنها رحم کرد و به جهت رساندن آنها به بالاترین درجات صدیقین، شهداء و صالحین به آنها شادباش گفت). آنها سنتهای رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را به ما رساندند و رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و وحیی
آیت‌الله محمد محمدقائینی ظهر امروز در حوزه علمیه آیت‌الله آخوند با بیان اینکه ما در انتخاب باید به دنبال احسن و اصلح باشیم و نباید به صالح و حسن راضی شویم، اظهار کرد: آیا ملاک در انتخاب ما همشهری بودن، هم‎طایفه بودن و پست‎های مهم است؟ مسلماً اینها ملاک احسن و اصلح نیستند.
وی با طرح این سئوال که احسن و اصلح در مجلس خبرگان کیست؟ در پاسخ تصریح کرد: کسی که دارای شم فقاهت بوده و بصیرت داشته باشد.
این استاد درس خارج در حوزه‌های علمیه کشور با بیان
دفاع جانانه شافعی از ابن ملجم مرادی لعنت الله علیه و تلاش برای تبرئه و تطهیر او
در رسانه‌های ما بسیار از شعر شافعی درباره اهل بیت علیهم السلام گفته‌اند:
إن کان حبّ آل محمد رفضاً / فلیشهد الثقلان إنّی رافضی
اگر محبت آل محمد رفض است / پس انس و جن شاهد باشند که من رافضی‌ام!
اما دفاعی که از ابن ملجم لعنت الله علیه قاتل امیر المومنین علیه السلام کرده است را به ما نگفته‌اند!!!
او با کذب‌گویی فراوان سعی در دفاع از ابن ملجم شقی و تبرئه و تطهیر او دارد
زندگیِ تقلیدمحور انتقاد از فقه را دشوار نموده است. در گذشته نقدِ فقه
آنچنان در نظرها مهم جلوه نمی کرد امّا امروزه که فقه به عرصه حقوقی و
قانونی کشیده شده است نقدِ مباحثِ فقهی بسیار گسترش یافته است. فقه در قدیم
در خُرده رفتارهای مردم و به نوعی زیستِ شخصی انسان ها جریان داشته است
امّا با ظهورِ جریانِ انقلابِ اسلامی در ایران فقه به حوزه رفتارِ عمومی
گسترشِ چشم گیری یافت و از این روی موردِ انتقاداتِ بیشتری قرار گرفت.
سروکارِ نقدِ فقه در گذشته
 همه ما در صندوق شهوات تن زندانی هستیم، ولی خودمان نمی دانیم، احتیاج به آزاد کننده ای داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد؛ انبیاء و مرسلین آزاد کننده و نجات بخش هستند.۱
زین سبب پیغمبر با اجتهاد       نام خود وانِ علی مولا نهادگفت
هرکس را منم مولا و دوست    ابن عمٌ من علی مولای اوست
کیست مولا، آنکه آزادت کند         بند رقٌیت ز پایت بر کَند.۲
 
 
 
 
۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 20.
۲-دفتر ششم مثنوی،
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
...
برهمگان واضح و مبرهن است که سوره معراج در آیات اول به داستان شخصی که منکر ولایت مولایمان امیرالمومنین علی علیه الاف السلام بود در روز غدیر و از خدا برای صحت این امر عذاب طلبید نازل گشته است..‌
حال چه میشود که کسی که ادعای اجتهاد دارد و خود را مفسر قرآن می نامد در بیش از ده جلسه تفسیر این سوره که به صورت صوتی ازیشان منتشر شده است هیچ اشاره ای به غدیر نمیکند
آیا این سکوت ذلت حکومت شیعه
 
 عبارت است از :- ازدواج با محارم غیر از زن پدر، حلال مى باشد . (یعنى با حکم بر حرمت ازدواج با زن پدر، ازدواج با خواهر و دختر و عمه و خاله و دیگران حلال مى گردد! )- معاملات ربوى آزاد و حلال است.- تمام اشیاء حتى خون، سگ، خوک، بول و... پاک است.- حجاب زنان ملغى مى باشد.- دخالت در سیاست ممنوع مى باشد.در بررسى عقاید، احکام و تاریخ بهائیت به روشنى معلوم مى گردد که استعمار براساس برنامه و طرح از پیش تعیین شده اى، به مرور و در مراحل مختلف، به منسوخ اعلام نمودن
⭕️ سر انجام پس از سالها #دروغ پراکنی، دو تن از مریدان نزدیک غفار عباسی به خطای خود و مرادشان اعتراف کردند.⭕️ عباسی سالیان درازی خودش را در قم و سایر شهرستانها به عنوان «شاگرد برجسته آیت الله بهجت» معرفی کرد. عباسی که از تحصیلات اولیه حوزه بازمانده است، مدعی اجتهاد و شاگردی بزرگانی چون ایت الله بهجت و سعادت پرور است. او با این « #دروغ_بزرگ » توانست عده زیادی از مردم را فریب دهد.⭕️ در این کلیپ صدای «رحیم حسن زاده» و «سید مهدی صدر الساداتی» را
1
عنه صلى الله علیه و آله :کَفى بالمَرءِ فِقها إذا عَبَدَ اللّهَ ، و کفى بالمَرءِ جَهلاً إذا اُعجِبَ بِرَأیهِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : در فقاهت (دانایى) مرد همین بس که خدا را عبادت کند ، و در نادانى مرد همین بس که به رأى خود مغرور باشد.
2
عنه علیه السلام :إنّی لاَُبغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـ أن یَکونَ کَسلانَ عن أمرِ دُنیاهُ ، و مَن کَسِلَ عَن أمرِ دُنیاهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أکسَلُ .
امام باقر علیه السلام : من نفرت دارم از مر
قرآن حکیم را به هزار چشم نگریسته اند و همچنان به هزار چشم دیگر می
نگرند؛ هر نگاهی چیزی  می جوید و همان می
بیند:
طالب هر چیزی ای یار رشید
جز همان چیزی که می جوید ندید
یکی طالب اجر اخروی است و می پرسد که تلاوت هر سوره را اجر و ثواب
چند است. 
یکی ادیب است و از شکوه کلام الهی در شگفت مانده و می کوشد تا فنون
ادب و اسرار بلاغت را از خلال آن آیات معجز بیان، کشف کند و در قلم آورد. 
یکی در احکام قوانین الهی نظر می کند و بازار فقاهت را رونق می بخشد.
یکی فیلسوف
سنت

1- قول معصوم:
گفته‌ها و سخنان معصومین علیهم‌السلام را که احادیث
و روایات حاکی از آن است «قول معصوم» می‌گویند. بنابراین در مواردی که
احکام الهی در گفتار و لسان معصومین بیان شده باشد برای فقیه و مجتهد کافی
است که طبق شرایطش به آن استناد نماید. به طور نمونه مقدار شستن صورت در وضو را می‌توان از حدیث زیر که یکی از احادیث این موضوع است استنباط نمود:
شخصی از امام رضا
علیه السلام از مقدار شستن صورت در وضو سؤال می‌کند، حضرت برای او چنین
می‌نو
محمد سروش محلاتی:
«بعد از فوت آیت‌الله بروجردی که مسأله حق رأی زنان مطرح شد (۱۳۴۰) علمای قم بالاتفاق، اعم از مراجع و علمای دیگر مثل علامه طباطبایی، آن را انکار کردند و بیانیه دادند. ولی همان موقع استاد مطهری به مراجع متذکر شد که این نظر آقایان پایه و اساس محکم اسلامی ندارد و نباید بر آن اصرار ورزید. در همان سال‌ها یک کتابچه در قم منتشر شد به نام ”زن و انتخابات“ برای اثبات اینکه زنان نباید در انتخابات شرکت کنند. شهید مطهری از اول در مقابل این
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
یا ابوالفضل قسم به آن صبر تمام شده جواب علمای سقیفه را بده
_________
در نزد علمای سقیفه
پیامبر به رسالت رسیدند تا تمام افرادی که پیامبر را حتی یک نظر دیدند و یا یک کلمه با او صحبت کردند یا حتی پیکر بی‌جان پیامبر را دیدند، اهل بهشت شوند ولو آنکه در تمام طول عمر خود  اهل زنا و شراب و قمار و قتل و غارت و دزدی و ... باشند ،
حتی اگر دستشان به خون اصحاب پیامبر و با تقوا ترین  بندگان خدا آلوده باشد
حتی اگر فرزند پ
در مقاله زیر به طور خلاصه با مفسران طبقه اصحاب و تابعین و در برخی موارد با مهمترین ویژگی آنها آشنا میشوید. این مطالب در عین اینکه شما را در فهم متون تفسیری کمک می کند، حتما منبع بخشی از سوالات آزمون های مصاحبه دکتری یا دانشگاه ها خواهد بود.
1- مفسران صحابه
سیوطی مفسران مشهور صحابه را ده تن دانسته که عبارتند از : خلفای اربعه ، ابن مسعود، ابیّ بن کعب ، ابن عباس ، ابوموسی اشعری ، زید بن ثابت و عبدالله بن زبیر  این موضوع کم و بیش مورد قبول دیگران قرا
این کتاب ترجمه کتاب «الاِمامُ المَهدِی‌علیه السلام مِنَ المَهْدِ اِلَی الظُّهُورِ» اثر ارزشمندی از علامه فقید «آیت‌اللّه سید محمد کاظم قزوینی» است.سید محمد کاظم قزوینی به سال 1348 ه .ق در شهر مقدس کربلا در خانواده علمی و روحانی «قزوینی» - که از خاندان‌های اصیل و ریشه دار آن خطه به شمار می‌آمد - دیده به جهان گشود، او در مدت عمر پر برکت خود، علاوه بر اینکه سخنوری توانا بود؛ ده‌ها کتاب ارزشمند از خود به یادگار نهاد. بالاخره پس از عمری تلاش، جه
اهم این مذاهب عبارتند از:[1]
1) مکتب حنفی: مکتب ابوحنیفه، نعمان بن ثابت (150-80 هـ ) که به «مذهب حنفی» مشهور است. او در کوفه به دنیا آمده و نزد تابعین و همچنین نزد امام صادق; دانش آموخت و سپس منصب تدریس و افتاء را در کوفه عهده­دار شد.
منصور عباسی از او برای پذیرش پست قضاوت دعوت نموده ولی او نپذیرفته و سرانجام به فرمان خلیفه تا زمان مرگ در زندان محبوس بود. او در فقه و فرائض، به اجتهاد پرداخته و به قیاس و رأی خویش عمل می­کرد. کتابهای «فقه اکبر» و «مسند اب
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
یک روایت و چند نکته
اهل سقیفه در کتاب المستدرک نقل میکنند که عایشه باخود در خصوص دفنش در کنار پیامبر باخود زمزمه میکرد و چنین گفت
من بعد از پیامبر بدعتهایی را بوجود آوردم که شرم دارم نزد پیامبر دفن شوم مرا در بقیع کنار سایر زنان پیامبر دفن کنید
اولین نکته 
بگوییم این روایت کذب است وبی  اعتبار بودن کتب روایی اهل سقیفه را بپذیریم و بگوییم درمورد رجال نقل حدیث باید تحقیق شود
دوم
بپذیریم
1.  چند دهه است که راه‌اندازی کلاس‌های تجزیه و
ترکیب در دستور کار برخی مدارس و حتی گروه‌هایی قرار گرفته که آشنایی با ادبیات
عرب را مدّ نظر قرار داده‌اند. طبعاً طلبه‌های زیادی دربارۀ لزوم و یا عدم لزوم
شرکت در این کلاس‌ها می‌پرسند و این بنده همیشه اصرار داشته و دارم که برای این
کار باید یک «مغنی اللبیب» خوب آن هم با همۀ 8 باب
آن را درس گرفت (همچون همیشه تاکید می‌کنم که: «مغنی اللبیب» و نه هیچ «مغنی» دیگری)
و مباحثه و سپس به طور مکرّر تدریس کر
اقطاب فرقه صوفیه گنابادی از به کار بردن لفظ مجتهد پرهیز می نمودند و رجوع به فقها و مجتهدین را به معنای رجوع به طاغوت بر می شمارند!



رهپویان هدایت: آقای ملاعلی گنابادی یکی از اقطاب  نامی
این فرقه، مراجعه به فقیه جامع الشرایط را که یک اصل مسلم عقلی و نقلی شیعی می
باشد را انکار کرده و حکم فقها عظیم الشان را به عنوان حکم طاغوت می داند.

وی مراجعت وکسب تکلیف از مجتهدین و مراجع تقلید
را  به شدت نفی می کند و این درحالی است که صوفیه وقتی به بیان حدود
ا
انواع ادویه در آشپزی اسلامی
به طور کلی ادویه مطرح در طب اسلامی ودر روایات به این ترتیب است: فلفل سیاه، سفید و فلفل دراز  که بنام دار فلفل معروف است. شاید شامل فلفل قرمز ودیگر انواع فلفل هم باشد. در مرتبه سوم انواع زیره کرمانی سیاه سبز کوهی وکراویا در مرتبه بعد دارچین، قرفه، سلیخه ودیگر انواع دارچین مانند دارچین ختائی ودارچین سایکون در مرتبه پنجم زنجفیل که در قرآن هم ذکر شده است. در مرتبه ششم زعفران در مرتبه هفتم هل سبز، سفید وهل بویا  در مرت
تحقیق کن، تحقیق کن!
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ.»
«هر تلاشی که در آن تحقیق(1) و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد.»
معجم الفاظ غرر الحکم، ص 249
راه برین کدام است؟
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا سنّة أفضل من التّحقیق.»
«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غررالحکم، ص 249
عمل برتر
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا عمل کالتّحقیق.»
«هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غ
مهدی مهریزی می‌گوید:
� قلمرو دین تا
کجاست؟
حدود ۱۵
روایت در مورد نوروز وارد شده است. در بحث کلامی دو سؤال مطرح است: اصلاً جزء
رسالت دین هست که وارد این مقوله بشود؟ قلمرو دین تا کجاست؟ پرداختن به سعد و نحس
بودن روزها بر عهده دین است؟ مرحوم مجلسی در بحار یک جلد را به مسائل این‌چنینی
اختصاص داده است. آیا این مقولات در حوزه دینداری است؟ سؤال دوم این است که دینی
که ادعای جهانی بودن دارد می‌تواند همه این فرهنگ‌ها را نفی کند یا نمی‌تواند؟ 
● پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم 
مدتها بود که قصد داشتم جزوات و تقرارتم از دروس اساتید مختلف رو در این چند سال طلبگی تو وبلاگ قرار بدم که متاسفانه فرصت نمیشد باا این نموارد کتاب الموجز اثر حضرت ایت الله العطمی سبحانی دامت برکاته شروع میکنیم خدا کمک کنه بقیشم بذارم و ان شالله مفید باشه 
 
یک نکته که لازم به ذکر هست این هست که این کتاب معمولا در ابتدایی ترین سطح در اصول فقه در حوزه مطالعه میشه البته در نظام قدیم و الان در نظام جدید کتاب حلقه اول شهید صد
مرتضی طالقانی در سال ۱۲۷۴ قمری در روستای دیزان طالقان به دنیا آمد. پدرش مولی آقا جان طالقانی بود. وی در همان‌جا زندگی کرد و به شبانی مشغول بود. او بعد از چهل سالگی و در پی یک تحویل روحی تحصیل را آغاز کرد. ابتدا در یک مکتب محلی خواندن و نوشتن را آموخت سپس در تهران مقدمات و سطح را به پایان رساند. سپس برای تحصیلات عالی به اصفهان و آنگاه نجف مهاجرت کرد و با حضور در درس محقق خراسانی به اجتهاد رسید. وی در روز اول محرم سال ۱۳۶۳ قمری برابر ۶ دی ۱۳۲۲ در ۸۹
1

مؤسسه فرهنگى رواق حکمت

https://www.islamquest.net/fa


2

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

https://hawzah.net/fa/Default


3

سایت اندیشه قم – حوزه علمیه

https://www.andisheqom.com/


4

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

https://www.pasokhgoo.ir/


5

کتابخانه فقاهت

https://lib.eshia.ir/


6

اولین و تنها سایت جامع و تخصصی معرفی منابع تحقیق و پژوهش در حوزه علوم انسانی و اسلامی امام هادی علیه السلام

http://hadilib.ir/View/Home/Main.aspx


7

پرتال جامع علوم انسانی به آدرس www.ensani.ir  به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت
سلام
دیشب لکچرم رو دادم اما بر خلاف اونچه استاد می گفت" خوب بود!" اصلا از خودم راضی نبودم...
استاد معتقده که به خودت اطمینان نداری و آروم حرف میزنی، مطلب رو که بلدی باید صدات رو ببری بالا و بلند و رسا بیان کنی!
اما با اینکه تقریبا همه چیز رو گفتم، اصلا اون مدلی که دلم می خواست نشد... مرتب دهنم خشک میشد و افکارم بریشون شده بود و فقط سعی کردم جمعش کنم!
یه  مشکل اینه که آزار دارم که کارای سخت انتخاب می کنم!
مثلا دفعه ی قبل که همه یه دونه کتاب معرفی کردن،
 
سال نو و سال جهش تولید با عنایت خداوند متعال
و توسل به حضرت موسی کاظم علیه‌السّلام
و با توجهات حضرت ولی عصر روحی لتراب مقدمه الفداء
مبارک باشد. ان‌شاءالله 
 
 
صلوات خاص حضرت امام موسی کاظم علیه‌السّلام
 
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِ‏ النُّورِ الْمُبِینِ (الْمُنِیرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِیکَ‏ اللَّهُمَّ وَ کَم
 
سال نو و سال جهش تولید با عنایت خداوند متعال
و توسل به حضرت موسی کاظم علیه‌السّلام
و با توجهات حضرت ولی عصر روحی لتراب مقدمه الفدا
مبارک باشد. ان‌شاءالله 
 
 
صلوات خاص حضرت امام موسی کاظم علیه‌السّلام
 
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِ‏ النُّورِ الْمُبِینِ (الْمُنِیرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِیکَ‏ اللَّهُمَّ وَ کَم
کتاب

اولین و مهمترین وسیله فهم و استنباط احکام الهی، کتاب خدا «قرآن»
است: «ونزلنا علیک الکتب تبینا لکل شیء و هدی و رحمة و بشری للمسلمین؛ (و
ای پیامبر!) بر تو کتابی نازل کرده‌ایم که بیان‌کننده هر چیز و مایه هدایت
و رحمت و بشارت برای مسلمانان است».
(سوره نحل آیه 89.)
به طور نمونه فقها و مجتهدین از آیه زیر حکم «خمس» را استخراج
می‌نمایند: «واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی
و الیتمی و المسکین و ابن السبیل...؛ و بدانید هر
یکی از ماجراهای اسرار آمیز قرآن حکیم داستان ذی القرنین است.
پیامبری ک ذو قرن بود؛ صاحب دو نیمه. صاحب دو دوره؛ دو عصر؛ صاحب دو عالم.
و حضرت وصیّ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی البیان فرمود: « أنا ذوالقرنین » ذوالقرنین منم.
.
.
حضرت ذی القرنین سه سفر داشت؛ سه سیر:
{ حتی إذا بلغ معرب الشّمس }؛ وقتی ب غروبگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ مطلع الشّمس }؛ وقتی ب طلوعگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ بین السّدّین }؛ وقتی بین دو سد رسید.

فعلا قصد نداریم ب اینه
یکی از ماجراهای اسرار آمیز قرآن حکیم داستان ذی القرنین است.
پیامبری ک ذو قرن بود؛ صاحب دو نیمه. صاحب دو دوره؛ دو عصر؛ صاحب دو عالم.
و حضرت وصیّ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی البیان فرمود: « أنا ذوالقرنین » ذوالقرنین منم.
.
.
حضرت ذی القرنین سه سفر داشت؛ سه سیر:
{ حتی إذا بلغ معرب الشّمس }؛ وقتی ب غروبگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ مطلع الشّمس }؛ وقتی ب طلوعگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ بین السّدّین }؛ وقتی بین دو سد رسید.

فعلا قصد نداریم ب اینه
زندگی نامه آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره)
شهید مصطفی خمینی در رجب سال 1349 هجری قمری، در شهر مقدس قم به دنیا آمد، تحصیلات مقدماتی را در قم گذراند و توانست در سطوح عالی دروس حوزه از محضر آیات بزرگ قم در آن زمان بهره برد؛ بزرگانی چون: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی؛ مرحوم آقا سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، و علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی.
در بیست و هشت سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و پس از نیل به این مقام، گستره تحقیقات خود را به تفسیر و کلام و فلسفه
شناخت امام در یک نگاه 
* نام:سید روح الله
* نام خانوادگی: مصطفوی
*سلسله نسب:موسوی خمینی
*نام پدر:سیدمصطفی
*نام مادر:هاجر
*تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱
*محل تولد:خمین
* سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸ 
* همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی
* فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد)
* مرتبه:آیت الله العظمی
* تحصیلات حوزوی: اجتهاد
*تخصص:فقه و اصول. فلسفه‌. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست.
* مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب ا
سنت
2- فعل معصوم:
اعمال و افعالی را که معصومین علیهم‌السلام انجام می‌داده‌اند اگر چه در سخنانشان نفرموده باشند «فعل معصوم» می‌نامند.
پس در مواردی که احکام و قوانین الهی در عمل و کردار معصوم متجلی
شده باشد، فقها و مجتهدین می‌توانند طبق شرایطش به آن استناد نمایند و بر
اساس آن فتوا دهند. مثلا انجام فعلی از سوی معصوم حداقل بر حرام نبودن آن دلالت دارد، چنان که ترک عملی از جانب ایشان حداقل دلیل بر واجب نبودن آن است.
به طور کلی هر عملی را که معصو
غرورِ کاذب، مگر غرور صادق و کاذب دارد؟ غرور یک خصلتِ اخلاقیِ بد است که هر چه هم رنگِ زرد رویش بپاشی قناری نمی‌شود. یک آقایی که با ما سرِ دعوا دارد دائما حرف از غرور کاذب و صادق می‌زد و حتی ابایی هم نداشت که بگوید: «آره من مغرورم، چون این قدر کتاب خوندم»
آقای محترم که نمی‌خواهم اسمت را ببرم چون سعی می‌کنم اسمت را حافظه‌ام پاک کنم لازم است به شما عرض کنم که امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: اگر غرور خوب بود خداوند به پیامبرانش می‌گفت مغرو
ماجد فخری
محمد بخشی فعله
محمد بن احمد بن رُشد اندلسی (تولد ۱۱۲۶ در کوردوبای اسپانیا - وفات ۱۱۹۸ در مراکش) فیلسوف نامدار عربی اندلسی بود. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» می‌شناسند و فلسفه‌ی او را «اوروئسیسم» می‌نامند که می‌تواند به «ابن رُشدگرایی» یا «مکتب ابن رُشد» ترجمه شود. او تلاش داشت فلسفه‌ی ارسطویی را با اسلام تطبیق دهد. او بر خلاف اسلام و همانند بودایی‌گری به ابدی ‌بودن روح معتقد نبود.
وی در خانواده‌ای که سال‌ها مهد
 
سال‌ها پیش، دوستی داشتم که می‌گفت: من در ماه رمضان وقتی سفر می‌روم، روزه‌ام را می‌گیرم؛ چون روزه نداشتن در شهری که همه روزه‌اند و رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها غذایی طبخ نمی‌کنند، مشکل است.
برای توجیه کار خودش، اجتهاد می‌کرد که مسافرت در قدیم‌ها چون طولانی و دشوار بوده، خدا به مردم تخفیف داده بوده، الآن که مسافرت‌ها آسان شده، این حکم هم دیگر تغییر کرده.
گویا این‌گونه سرپیچی‌ها و توجیه‌ها مربوط به زمان حاضر نیست و در زمان رسول خدا
 
سال‌ها پیش، دوستی داشتم که می‌گفت: من در ماه رمضان وقتی سفر می‌روم، روزه‌ام را می‌گیرم؛ چون روزه نداشتن در شهری که همه روزه‌اند و رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها غذایی طبخ نمی‌کنند، مشکل است.
برای توجیه کار خودش، اجتهاد می‌کرد که "قدیم‌ها مسافرت‌ها طولانی و دشوار بوده و خدا برای این‌که به مردم تخفیف دهد، حکم روزه را از مسافر برداشته بوده. اما الآن که مسافرت‌ها آسان شده، این حکم هم دیگر تغییر کرده."
گویا این‌گونه سرپیچی‌ها و توجیه‌ه
:white_check_mark:
:high_brightness:متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامیامروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعی از طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی دیداری خصوصی با آقایمان ، امام خامنه ای داشتیم. این نوشته مضمون برخی از مطالب ایشان در جلسه است. تذکر مهم اینکه این مطالب برداشت نویسنده از بیانات ایشان است و ممکن است با اصل مطالب ایشان متفاوت باشد. هر چند نویسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقیقا مراد ایشان ذکر شود. همچن
حکومت ولایتی ؛ حکومت وکالتی
با روشن شدن مطالب یاد شده ، اگر سرپرست جامعه ، سمت خود را از مردم دریافت کند تا کارهای آنان را بر اساس مصلحت و رای خودشان انجام دهد ، وکیل آنان خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت وکالتی » است ؛ ولی اگر حاکم اسلامی ، سمت خود را از خداوند و اولیاء او یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم ( علیهم السلام ) دریافت نموده باشد ، منصوب از سوی آن بزرگان ، و سرپرست و ولی جامعه خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت و
خبرگزاری کتاب ایرنا در متنی به معرفی کتاب تکوین نهاد مرعیت تقلید شیعه پرداخته است. متن ادامه به نقل از این خبرگزاری است:
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تکوین نهاد مرجعیت شیعه» نوشته محسن صبوریان که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آن را به تازگی منتشر کرده است، پژوهشی است تاریخی پیرامون مسئله تمرکز در نهادهای دین و دولت و نسبت آن با گسترش روندهای بوروکراتیک در نهاد دولت. این کتاب که برگرفته از رساله دکترای نویسنده آن است، بررسی تکو
سید مصطفی محقق داماد:
اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم, چرا که دین بدون معرفت به‌ مراتب از بی‌دینی بدتر است. شاید به اندازه‌ای که جهلِ ناشی از دین خون ریخته، سر بریده، و انسان‌های دیگر را به قصد قربت قطعه‌ قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کج‌اندیشی دینی را ایفا نکرده است.
در زمانی که الآن زندگی می‌کنیم، اگر گوش دل‌تان را باز کنید، در همین منطقه خاورمیانه، ناله‌های کودکانی را می‌شنوید که جلو روی‌شان پد
 
با تجدید نظر و اضافات
مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمى حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى ( مـدظله العالى )
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلوة والسّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى القاسم محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله عـلى اعـدائهم اجمعیـن الى یـوم الـدّین»
احکام تقلید
مسأله 1 ـ تقلید در اصول دین جایز نیست، و مسلمان باید در اصول دین یقین داشته باشد و در احکام غیر ضرورى دین یا باید مجتهد باشد و بر طبق اجتهاد خودش عمل نماید و یا ا
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی یعنی انتخاب درست از بین گزینه هایی که پیش رو داریم
بخشی از وجود ما همیشه یکی از این گزینه‌ها را می‌خواهد.
انگار در ما چندین نفر نشسته‌اند و هر کدام برای خود نظری دارند و رأی می‌دهند که تصمیمی را بگیریم یا که نگیریم.
دوست داشتن امام حسین(ع) گزینه‌ای است که مخالفی در وجودمان برایش نمی‌یابیم مگر قوۀ وهمیه اگر قوت گرفته باشد.
گناه کردن گزینه‌ای است که عقل مخالف آن، اما شهوت و غضب موافقش هستند.

گزینه‌هایی که به خا
توضیحات فایل
درس مباحث اصول ۲ (جزوه و سوالات)
خلاصه اصول فقه ۲ رشته ارشد الهیات شامل:
نمونه سوالات پایان ترم درس اصول فقه ۲،مباحث اصول ۲ با پاسخنامه رشته الهیات و معارف اسلامی،فقه و حقوق خصوصی،فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور
نمونه سوالات تشریحی اصول فقه ۲ منبع اصول فقه علامه محمدرضا مظفر
۳۰ سوال تستی به همراه جواب و ذکر منبع درس مباحث اصل (۲) فقه و مبانی حقوق اسلامی
خلاصه نویسی اصول ۲ در ۱۱۲ صفحه رشته کارشناسی ارشد الهیات
نکات مهم مب
در ادبیات فارسی ما به خر توجه شده است. سعدی علیه الرحمه می فرمایند کهخر عیسی گرش به مکه برند     چون بیاد هنوز خر باشداگر با مثنوی مولانا مانوس باشید باید بگویم عنوان دیگری هم می­توان برای این اثر ادبی گذاشت؛ خرنامه. چراکه مولوی بسیار و در مناسبت­های مختلف از خر صحبت کرده.از علم می توان انتظارات مختلفی داشت مثلا خرابی ها را آباد کند، نادان را دانا کند و آینده را بسازد ولی تنها یک انتظار را نمی­توان از آن داشت.درسته، خر را نمی­تواند آدم کند. ب
    علی تقی زاده  {گروه تربیت}
وقتی به متون و مباحث فقهای گرانقدر رجوع می‌کنیم، معمولاً نقش قرآن در فرآیند دین شناسی و فقاهت را در حد استظهارات موردی و گزاره‌ای مشاهده می‌کنیم. مثلا فقهای بزرگوار در بحث ارث، آیاتی که در آن حکم ارث آمده است را به عنوان گزاره‌هایی فقهی در کنار سایر ادله در روند فقاهت خود دخیل می‌کنند. البته برخی از فقها سیاق آیات را نیز بررسی کرده و آیه را در بستر ارتباط با سایر آیات با استظهار گزاره‌ای دقیق‌تری بررسی کرده
آتش به تشکیلات
سجاد- تشکیلاتی باشیم یا آتش به‌اختیار؟ تشکیلات یعنی نظم، تقسیم وظایف، ارتباط و اتصال و زنجیره‌ای کار کردن. آتش به‌اختیاری یعنی تحلیل، تصمیم و حرکت بر اساس درک خود از صحنه بدون معطل ماندن برای صدور فرمان از بالا. این دو ممکن است متنافی بنماید، و چه بسا تصور شود گزیری جز یکی از این دو نیست؛ تشکیلاتی هستیم، نشد، آتش به‌اختیار. اما درون بنیان اندیشه‌ای که این دو اصطلاح را به‌کار برده نه‌تنها با هم متنافی نیستند، بلکه حتی معاد

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

قالب سقف وافل